Kuigi Yandexi otsingumootorit kutsutakse„Venemaa Google’iks“, sai otsingumootor oma alguse tegelikult aasta enne Google’it – 1997. aastal. Ka otsingureklaamis oli Yandex pioneer: Yandex.Direct ilmus turule üks aasta enne Google Adwordsi ning kuigi Yandexi ja Google’i toodete ja teenuste areng on olnud esimese kümne aasta jooksul tohutult erinevad, on praeguseks mitmed teenused üsna sarnased. Antud artikkel ei võrdle aga kõiki teenuseid, vaid annab vastuse olulisele küsimusele – kas Eesti ettevõtjale on kasu Yandexi reklaamivõrgustiku kasutamisest?

Olgu, aga Google

Reklaamitoodete valikus on Yandex ja Google üpris sarnased: mõlemal on olemas nii otsingureklaami võrgustik, eraldiseisev bännerreklaami võrgustik, videoreklaami võimalused, kaardilahendused ning platvormid nende tulemuste analüüsimiseks. Kõige selle juures on mõlema platvormi hinnaklass peaaegu võrdne.

Otsingumootorite peamine erinevus seisneb aga algoritmides ja tehnilistes lahendustes. Kuigi Yandexi otsingumootori reklaamile saab näiteks lisada pilte, on Yandexi otsingureklaami töötlemise jõudlus Google’iga võrreldes nõrgem ning nõuab rohkelt valitud märksõnu seal, kus Google antud tööd automatiseeriks. Bännerreklaami puhul on Yandexis tänu täpsematele lühi- ja pikaajaliste huvide sihtimisele ning käitumismustri piirangutele lihtsam läbi viia otsingureklaamipõhist sihtimist klikihinnaga. Kuigi Venemaal kasutatakse peamise videoreklaami kanalina pigem YouTube’i, võimaldab Yandex paigutada  bänneritele kuni 15-sekundiliseid videoid ja reklaamida ka oma video võrgustikus.

Yandexi analüütika platvorm (Yandex Metrica) on oluliselt lihtsam ja vähem mahukas võrreldes Google Analyticsiga – kuigi infot saab sealt vähem kätte, pakub see rohkelt lisavõimalusi kasutajate käitumise jälgimiseks kodulehel, mis lihtsustab disainivigade ja kitsaskohtade tuvastamist nagu mitte-klikitavad elemendid, mida kasutaja tahab klikkida või ebamugav menüü. Lisaks on see kõik integreeritav Google Tag Manageriga.

Yandexis eksisteerivad keelelised piirangud – reklaamkuulutus võib olla ainult vene keeles. Samuti, kui maandumisleht ei ole vene keeles, tuleb ohverdada osa kuulutuse (või bänneri) pinnast hoiatusele, et veebileht on eesti keeles.

Olgu, aga kas keegi ikka Yandexi-t kasutab?

Eesti elanike tavapärane otsingumootor on Google, mis töötleb üle 97% kõikidest Eesti otsingupäringutest. Seega, kui sihtrühmaks on Eestis elav venekeelne kasutaja, tasub proovida Yandexi reklaami vaid siis, kui Google’i eesti- ja venekeelses reklaamis on kõikvõimalikud lahendused juba katsetatud. Lisaks tasuks arvestada, et kohalik venekeelne kasutaja eelistab võimalusel otsida tooteid ja teenuseid siiski eesti keeles, sest nii saab ta rohkem pakkumisi – seda tõestab meie paljude klientide EE ja RU kampaaniate statistika ning ka tüüpvigadega kirjutatud eestikeelsed päringud Search Terms aruandes. Tüüpiliselt venekeelsete Google otsingukampaaniate kulu jääb 5% piiridesse samaväärsest eestikeelsest kampaaniast, v.a. mõned kindlad valdkonnad (nt metalli müük, metallitööstus jne).

Venemaal on olukord aga teistsugune. Yandexil olemas oma veebilehitseja Yandex.Brawser ja enamikel kohaliku turu nutitelefonidel on vaikimisi määratud otsingumootoriks Yandex. Portaali Yandex.Radar andmetel töötleb Venemaal keskmiselt 57% päringutest Yandex ja 40% Google. Ilmselt ka siis, kui Venemaa kodanik Eestisse jõuab kasutab ta seda otsingumootorit, mis on talle vaikimisi seatud ning millega ta on harjunud.

Bännerreklaamiga on olukord aga teistsugune. Venemaa veebiomanikul on mugavam enda reklaamipinda müüa Yandexile, mistõttu on oluline osa venekeelsetest veebilehtedest sisustatud Yandexi reklaamidega ning kui Eestis või mujal maailmas elav inimene hakkab internetist venekeelset sisu tarbima, muutub temani Yandexi kaudu jõudmine väga lihtsaks.

Kellele siis?

Lähtudes eeltoodust, selgub, et Yandexi otsingureklaam sobib pigem nendele ettevõtjatele, kelle klient elab Venemaal (või Valgevenes, Kasahstanis) või tuleb sealt Eestisse lühiajaliselt. Seetõttu saavad suurima kasu turismiettevõtted – nii hotellid, kui ka vene kliendist huvitatud kaubanduskeskused ja meelelahutajad; ekspordiettevõtted või muud rahvusvahelise äriga tegelevad ettevõtted (nt juriidilised, finantsteenused, ettevõte asutamine, laevandus jms).

Bännerreklaami puhul on võimalik sihtida nii Venemaal kui ka Eestis elavaid kasutajaid, kes tarbivad venekeelset meediat. Samuti on bännerreklaami tehes äärmiselt oluline remarketing ning see nõuab Yandex Metrica mõõdiku lisamist.

Siiski tasub arvestada, et Google turuosa Venemaal on üsna tõsine ning loota ainult Yandexi peale eriti ei tasu. Õnneks saab alati mõlemat katsetada ning kasutada seda, mis annab parema tulemuse.

Kokkuvõte

Reklaam saab olla efektiivne vaid siis, kui see jõuab reaalselt tarbijani. Kui Sinu tarbija asub Venemaal või loeb pidevalt venekeelset meediat, siis on Yandex’i reklaamivõrgustik toimiv viis, kuidas tagada reklaami lähedust kliendile. Reklaam Yandex’is ei ole uus lahendus, mitukümmend meie klienti kasutavad seda juba aastaid. Kui sa pole kindel, kas Yandex reklaam sobib sulle või soovid lisainfot, saada oma päring!

Seotud artiklid