• Internetikasutus kasvab iga päevaga, selle taga on endiselt nutitelefonid!
• Kuidas veebilehe laadimiskiirus mõjutab külastaja käitumist?
• Kas laadimiskiirus on ka Sinu veebilehe probleemiks?
• 5 võimalust piltide optimeerimiseks
• Pildid pole ainsad, mis laadimiskiirust mõjutavad!

Meeldivat kasutajakogemust ning olulist infot antakse veebilehtedel aina enam edasi visuaali, fotode ja disainielementide abil. Isegi hea tekst köidab kaasaegset veebisirvijat aina vähem ning eks hea foto vastu on tekstil alati raske olnud, lisaks vee turundusgraafika, mille kasutamine toetab brändi tuntust ja toote müüki. Kogu selle ilu juures kipub aga ununema mobiilipõhises internetikasutuses ülioluline parameeter — veebilehe laadimiskiirus.

Eestis kasutab internetti Google Consumer Barometeri andmeil 82% elanikest
www.consumerbarometer.com

Internetikasutuse igapäevast kasvu kütab nutitelefonide levik

Internetikastusus kasvab iga päevaga, selle taga on nutitelefonide järjest laiem levik ning aina taskukohasemad internetipaketid nende tarbeks.
Keskmiselt jääb mobiilikülastuste arv kodulehtedel 20-60% vahemikku. Määravateks teguriteks on siin ettevõtte tegevusala, sihtgrupp ja turundus. Vastavat statistikat näeb Google Analytic’sis (Audience > Mobile > Overview).

Näide seadmepõhisest Google Analytics’i raportist:

Kuidas mõjutab veebilehe laadimiskiirus külastaja käitumist?

Iga klikipõhise tasuga (PPC), sotsiaalmeedia või SEO kampaania efektiivsus sõltub lisaks hästi optimeeritud reklaamitekstist ja sõnumist väga palju sihtlehele sattunud kasutajate kogemusest.

Liiga aeglaselt laadiv veebileht kasvatab kasutajate arvu, kes lahkuvad veebilehelt soovitud toimingut tegemata (ehk bounce rate). Selline kasutajate käitumine tähendab suuremat kulu ning vähem soovitud tulemusi.

Google‘i uuringute kohaselt kasvab 3-sekundilise laadimiskiiruse korral veebilehelt lahkumise tõenäosus 32%, 5-sekundilise laadimiskiiruse korral juba 90%.

Aeglase laadimiskiirusega veebileht peletab kliente eemale, on kulukas ja toob sisse vähem tulu!

Kas laadimiskiirus on ka Sinu veebilehe probleemiks?

Üsna selge vastuse annavad mitmed internetis tasuta leitavad rakendused.
Soovitame eelkõige „Google Test My site“ veebilehe auditi tööriista (https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-gb/feature/testmysite), mis annab vastuse umbes 10 sekundi jooksul. Tööriist testib veebilehte 4G mobiilse interneti kiirust arvestades.

Hea laadimiskiirus: alla 1 sekundi
Kesmine laadimiskiirus: 1 – 2,5 sekundit
Aeglane laadimiskiirus: Rohkem kui 2,5 sekundit

Just fotomaterjali kasutamine on enamasti kehva laadimiskiiruse põhjuseks, kuna tihti kasutatakse veebikasutuseks optimeerimata pilte.

5 võimalust piltide optimeerimiseks

1. Kas pildid või animatsioonid on eesmärgi saavutamiseks vajalikud?
Tihti lisatakse veebilehele pilte ja bannereid, millel pole eesmärgi saavutamises mingit rolli. Vaata oma veebilehte nutitelefonis, kas bänner, mis katab kogu ekraani, on konkreetsel alamlehel vajalik? Eemalda kõik vähese informatiivse väärtusega pildid vähemalt veebilehe mobiilses vaates.

2. Kasuta õigeid formaate
Kuna valikuvõimalusi jätkub, on tihti keeruline otsustada, millised pildi- või graafikaelemente kasutada. Õige failiformaadi valik aitab märkimisväärselt säästa lehe lõpptarbija poolt allalaetavat andmemahtu:

JPEG – fotod
PNG – läbipaistva taustaga graafika, näiteks logod
SVG – ikoonid, kujundid ja animatsioonid (GIF-formaadi asemel, kui võimalik).

Veel parema tulemuse saavutamiseks võib kasutada NextGen formaati WebP, mis on andmemahult kuni 30% väiksem kui JPEG formaat. Paraku eriti vanemad veebilehitsejad (näiteks Internet Explorer) ei tunnista veel seda formaati. Samas saab WebP formaadis pilte näidata neile brauseritele, mis seda toetavad ning ülejäänutele kuvada klassikalises formaadis graafilist sisu (JPEG, GIF, PNG). Seda on võimalik automatiseerida kasutades erinevaid pilveteenuseid, näiteks CloudFlare, mis hindab automaatselt, millist pilti sõltuvalt seadmest ja veebilehitsejast internetikasutajale näidata.

3. Korrigeeri pildi mõõtmeid vastavalt planeeritud kuvamise suurusele
Elementaarne pildi optimeerimine veebi jaoks võib vähendada pildifaili suurust kümneid kordi. Sageli lisatakse veebi pildid otse pildistamiseks kasutatud seadmest või lihtsalt liiga suurte mõõtmetega. Pildid muudetakse kunstlikult väiksemaks lehe laadimise käigus lõppkasutaja seadmes, see võtab aega. Mõistlik on veebi laadida täpselt sellises mõõdus pildid, nagu neid hiljem ka kasutaja nägema peaks.

4. Paki pildid kokku
Pildikvaliteet, mida pakuvad vähemalt viimasel kümnendil toodetud fotoaparaadid või mobiiltelefonid, on kordi parem kui veebis vaatamiseks tarvis. Faili suurust mõjutab veel pildifailiga kaasas olev peidetud informatsioon.
Eriti mobiilses seadmes ei erista inimese silm originaalfoto ja kokku pakitud, väiksema andmemahuga, foto kvaliteedivahet. Pildifaili suurust vähendab veel näiteks kuupäeva- ja kellaaja ning asukohainfo eemaldamine.
Pakkimiseks ja info eemaldamiseks sobib hästi tööriist nagu TinyJPG ( https://tinyjpg.com/ ), millega saab optimeerida JPEG ja PNG formaadis pilte.
Kui veebilehel on väga palju pilte, näiteks e-poed, muutub piltide ükshaaval käsitsi optimeerimine liiga keeruliseks ja ajamahukaks. Näiteks WordPressi platvormile loodud veebilehtedele sobib rakendus nagu „Webcraftic Robin image optimizer“, mida saab kasutada tasuta.

5. Kasuta nutikat pildi laadimise tehnikat
Enamasti on veebilehel rohkem kui üks pilt ja pildid ei mahu korraga ekraanile. Samas kuvatakse kasutajale veebileht alles siis, kui kõik pildid alla laetud saavad. Sageli ei jõua kasutaja osade piltide vaatamiseni, mis omakorda tähendab raisatud aega ja internetiressurssi.
Abiks on lahendused, mis võimaldavad pilte laadida alles siis, kui kasutaja nendeni mobiiliekraanil jõuab, sellist laadimistehnoloogiat nimetatakse laisaks laadimiseks („Lazy Load”).
Enamlevinud platvormidele pakutakse selleks tasuta rakendusi ja neid on võimalik kodulehele paari klikiga, ilma IT-tuge kaasamata, paigaldada. Siiski tasuks testida erinevaid lahendusi, et vältida veebilehel erinevate funktsioonide konflikte. Katsetamist ei tasu siinkohal karta, sest sellise rakenduse väljalülitamine kõrvaldab tavaliselt ka rikked, kuid igaks juhuks tasub siiski enne alustamist teha veebilehe varukoopia.
Sobiva lahenduse leidmiseks laialt levinud veebiplatvormide puhul (WordPress, Joomla, Magento jt), piisab, kui sisestada valmismoodulite (plugin) otsingus päring „lazyload“ .

Pildid pole ainsad, mis laadimiskiirust mõjutavad

Veebilehe hea laadimiskiirus on väga oluline positiivse kasutajakogemuse saamiseks ning mõjutab otseselt veebi kui müügikanali tõhusust.
Iga sekund väärib võitlust!

Piltide vale kasutamine on põhiliseks laadimiskiirust mõjutavaks teguriks, kuid tegeleda tuleks ka teise mõjutajatega:

Serveri seadistus
Vead HTML-koodis
CSS ja JavaScript failide optimeerimine

Selleks vajad kindlasti professionaalset abi, sest tegu on keeruliste toimingutega, milles tehtud vead mõjutavad kogu veebilehe toimimist ning mille parandamine võib osutada kulukaks.

Vajad abi oma kodulehe optimeerimisel või soovid uut kodulehte?

VÕTA MEIEGA ÜHENDUST!

Seotud artiklid