Uudised / blogi
27.09.2016

Miks sa peaksid oma kodulehe optimeerimisega pidevalt tegelema? + 7 peamist väärarusaama

Elmo Jõeleht, E-Kanalite müügijuht

Miks on oluline oma kodulehte pidevalt optimeerida. Mis võimalusi loob ettevõttele hea kodulehe SEO? Loe lähemalt.

Elmo Jõeleht, E-Kanalite müügijuht räägib SEO vajalikkusest lähemalt: Kui 1990ndate lõpus sai äri ajada väga edukalt ka ilma kodulehte omamata, siis 2000 aastatel muutus see juba raskemaks. Äri võib ajada ka tänapäeval ilma internetis olemata ja kodulehte omamata, kuid sellega selekteerid välja need kliendid, kes Sinu tegevuse kohta internetist infot otsivad.
Hea näitena selle kohta on alati inimesi, kes ostavad lilli juba tuttavas kohas asuvast lilleputkast, kui ka neid, kes kasutavad lillede ostmiseks internetti. Nagu on Viru tänaval konkurents külg-külje kõrval seisvate lilleputkade vahel, on see ka internetis, näiteks
Google otsingutulemustes.
 

SEO tähtsus varasemalt

Räägime peamiselt Eesti baasil. Enne SEO osatähtsuse kasvu tehti suurem osa olulisi otsuseid internetis vastavatel brändi lehekülgedel. Soovisid mobiiltelefoni, võrdlesidki pakkumisi kolme põhilise pakkuja juures. Tänapäeval on teada aga tõsiasi, et neid pakkujaid on oluliselt rohkem. Seda, et keegi läheks Neti.ee’sse mobiiltelefonipakkujaid otsima, ei tuleks enam kõne allagi. Tänapäeval on selleks targad Google algoritmid, et pakkuda just Sinu otsingule kõige relevantsemat otsingutulemust.
Et olla tulemuste seas, mida sinu potentsiaalsetele klientidele näidata, on tarvis vaeva näha ning seda just kodulehe optimeerimise ehk SEOga.
 

Miks peaks kodulehti optimeerima?

Lühidalt öeldes selleks, et koduleht täidaks eesmärki ja jõuaks väärtuslike klientideni. Sealt edasi on iga kasumit teenida sooviva ettevõtte huvi, et külastaja tuleks kodulehele ja sooritaks ostu. Meil võib olla kuitahes tugev väärtuspakkumine, kordi konkurentidest üle, kuid kui seda teame vaid meie, jääb sellest väheseks. Seetõttu on oluline teha koduleht nähtavaks oma potentsiaalsetele klientidele.
Kui vaatame kodulehe statistikat Google Analyticsist, siis näeme midagi sellist. Siit näeme, mis meediumitest on liiklus tulnud:


Direct: ehk otseliiklus. Oluline aspekt brändituntuse arvestamisel. Number näitab seda, kui palju inimesi Sinu veebilehe aadressi otse aadressireale trükib ja sealt veebilehele jõuab.
Referral:  Soovitatud liiklus. Näiteks klient kirjutab oma blogis Sinu tootest ning lisab viitava lingi. Läbi viitava lingi tulnud liiklus asetub siia kategooriasse.
Organic Search: Orgaanilisest otsingust (ehk 10 tulemust Googles (va AdWords reklaam)) tulnud külastused. Kõik sõltub valdkonnast ja kodulehe eesmärgist, kuid neil lehtedel, millel on optimeerimisega tegeldud on Organic Searchi osakaal suur. Hea SEO tunnuseks võib ka lugeda suurt osakaalu orgaaniliselt otsingust.
Social: Sotsiaalvõrgustikest (Facebook, Twitter, Linkedin jm) tulnud kodulehe liiklus. Kui antud lehekülg sotsiaalvõrgustikuga ei tegeleks, jääks kogu kodulehe külastatavus 9.4% väiksemaks. Kuna selle ettevõtte näitena tuleb välja, et sotsiaalvõrgustikust tuleb proportsionaalselt müüki, siis ilma sotsiaalmeedia kanaleid omamata oleks käive ka samapalju ehk umbes 10% väiksem.
Display: Bannerrekleemid Googles ja teistes keskkondades.
Paid Search: Makstud reklaam – Google Adwords. Külastused, mis tulevad läbi otsingumootori klikipõhise reklaami.

Näitena kui mitte omada Facebookis fännilehte ning sinna postitades või reklaami tehes, jääks antud lehe puhul sealt saamata sotsiaalvõrgustikust kodulehe külastusi (Social) 9.4% lehekülje külastustest. Kuna teame, mõõdistades kodulehel toimuvat, et sotsiaalmeedia külastajad on sellele ettevõttele lojaalsed ja toovad keskmiselt 15% käibest, siis võime öelda, et kui Facebookiga ei tegeldaks, jääks ka 15% ettevõtte käibest saamata.

Samuti oli antud lehe varasem orgaanilise liikluse osakaal 12%, ning see tõi proportsionaalselt samapalju käivet. Kui pöörasime rohkem tähelepanu kodulehel SEO'le, tõusis see number 17.9%'ni, mis tähendab, et kodulehe optimeerimine tõstis ka müüki 5.9%.
Need on näited, mis näitavad, et tegelikult ei tohiks ettevõte oma kliente vältida. Õige tegevus aitab hoopis klientide arvu kasvatada.
Kodulehe optimeerimisega tegelemine tõstis orgaanilise liikluse osakaalu ja ka käivet 5.9%

Peamised väärarusaamad seoses SEOga

Oma praktikas kuuleme küllaltki tihti erinevaid väärarusaami seoses SEO-ga (otsingumootoritele optimeerimine), mille järgimine ettevõtetele turunduslikult kuigi kasulik ei ole. Elmo Jõeleht võttis nõuks neist mõned lahti seletada:
  • Meil IT mees tegeleb SEOga

SEO on midagi natuke teist kui IT ja vastupidi. Raamatupidaja on teine kui fotograaf, autojuht erineb lao juhatajast jne. Kõik võivad midagi teha, kuid kas see on see tulemus, mida me soovime? Et olla kursis SEO uusimate trendidega ning sellega, mis eile töötas ja täna mitte, nõuab see palju lugemist, testimist ja nn. „sees olemist“.Lisaks tasub arvutada välja, kas IT mehele makstav palk ja kohustus SEO eest hoolt kanda tuleb ettevõttele kokkuvõttes soodsam, kui palgata seda tegema spetsialistid.
  • Me oleme oma firma nimega juba esimesed

Peabki olema. Kui ettevõtet oma nimega esilehe esimeses otsas pole, on midagi väga valesti. Asi, mida tahta, on olla ees Sinu tegevusega seotud märksõnadega. Nt Kassikäpa kohvik Kadriorus ei tohiks olla leitav vaid sõnadega „kassikäpp“ ja „kassikäpp OÜ“ vaid sõnadega Kohvik Kadriorus, Kohvikud Kadriorus, Kadriorus kohvikud, Kus süüa Kadriorus jne. Samas peab silmas pidama ka otsingumahtu – ei ole mõtet vaeva näha, et koduleht tuleks välja sõnadega „mugav kohvik Kadriorus, kus süüa“, sel lihtsal põhjusel, et see tundub küll meile tore väljend, kuid mitte keegi paraku selle järgi ei otsi.
  • Ma olen juba kodulehte optimeerinud (ja märksõnad lisanud)

Jah, kui SEO osatähtsus veebilehel tähtsamaks sai, siis oli suurim kaal märksõnadel, mida sai kodulehe meta keywordsi lisada (vt. pilt). Ja neid lisati kohe mõnuga. Küll aga ei arvesta Google neid enam alates 2009 aastast.
SEO puhul on tähtis järjepidevus ja Google algoritmi pidevatele muudatustele reageerimine.

  • Meil on selle jaoks YOAST SEO

Yoast on tore plugin, kuid see ei optimeeri! SEO EI OLE Yoast! Optimeerimisega tegelevad küll mõningad automatiseeritud programmid, kuid nende tulemus on väga lühiajaline, ning pea alati negatiivse mõjuga. Lisaks on Google üpris tark sellise tegevuse filtreerimiseks, mis ei ole inimese loodud väärtus. Yoast on vaid programm, mis annab ülevaate mõningatest tähtsamatest parameetritest ning nende seisukorrast kodulehel.
Kuna tegelen igapäevaselt lehekülgede on-site ja off-site SEOga, siis näen, et alati on inimesi, kes soovivad saada Yoastil võimalikult palju „tulukesi“ roheliseks, lootes, et siis on SEO korras. Väga sellele keskenduda ei maksa, kuna SEOga tegelevad inimesed teavad, et nende näpunäidete järgi võib lehe „üle-optimeerida“, ning hea SEOga on ka lehed, mis Yoasti arvates on "parendamist vajavad"
 
  • See on kallis ja aeglane

SEOd võib vaadelda ka kui kodulehe mingitele standarditele viimine. Kui konkurendid optimeerivad pidevalt oma lehekülge ning meie mitte, siis on nemad konkurendieelises. Seega võib osutuda kalliks hoopis kodulehe optimeerimata jätmine, sest sellega ei leia potentsiaalsed kliendid meid. Puutume oma töös tihti kokku lehekülgedega, mis omavad küll kõrget väärtuspakkumist, kuid mis on halvasti optimeeritud otsingumootoritele. Loomulikult saab rohkem müüki see leht, mis on paremini optimeeritud ning nõrgema väärtuspakkumisega kuna esimest lehekülge lihtsalt ei leita.
SEO ei pruugi olla aeglane vaid õigesti tehes on esimesed tulemused juba paari nädala jooksul näha. Erinevalt Google AdWordsist, mille tulemused on hetkega näha otsingutulemustes, võtabki SEO aega. Seda enam on tarvis sellega just nüüd pihta hakata.
 
  • Paremad kohad on nagunii kõrge raha eest ostetud

See arusaam on küllaltki levinud, kuid tegelik reaalsus on teine. Oma suurtele konkurentidele otsingutulemustes vastu saada on võimalik ja reaalne. Elmo Jõeleht soovitab seda, et tuleb kodulehe optimeerimisele lihtsalt rohkem aega ja teadmisi investeerida, kui konkurendid seda teevad. Nagu kõikide töödega, on lihtsam see usaldada spetsialistidele.
 
  • Me teeme juba Google AdWordsi

See ongi mõistlik, sest reeglina soovitaksin vaadata mis AdWordsi märksõnad toovad enim konversioone ning seejärel on teada, milliste märksõnade optimeerimisele on mõistlik ressursse kulutada. Ka küllalt olulistel märksõnadel, mille puhul on ka AdWordsil kõrge konkurents, tasubki lisaks SEOle ka tasulise reklaamiga tegeleda, et suurendada katvust.
 
 

Mida teha, et koduleht oleks hästi optimeeritud?

Tasuks alustada hetkeolukorra kaardistamisega. Kas leht on mobiilisõbralik? Kuidas on lehe laadimiskiirus? Mis kitsendused seab praegune disain jne. Seda saab testida SEO Analüüsi tööriistaga. Vigadega peaks kindlasti tegelema.
Kui kodulehe eesmärk on mingilgi viisil soodustada müüki, siis kindlasti peaks tegelema juba praegu selle optimeerimisega otsingumootoritele.

Võta SEO spetsialistiga ühendust Vaata lisaks:

Ole kursis värskete digiuudistega:

Eesti esimene digiturunduse
e-raamat algusest lõpuni
Omanda ülivajalikud teadmised kasumlikumate turundusotsuste tegemiseks

Soovin e-raamatut

Kui terve on sinu koduleht? Testi tasuta! Open